söndag 10 april 2011

Lugna Favoriter är Hemska Favoriter

Det fanns nyss en radiokanal som jag tyckte om, eller, ja, man kunde iallafall lyssna på den utan att få krupp. Den spelade musik från 60-,70-, 80-talet och framåt, hade i början inte många reklamavbrott och aldrig något kallprat mellan låtarna.
Det var en ganska trevlig tid som den var en del av mitt liv och den fanns vid min sida under stressiga morgnar och ensamma kvällar. Min sambo, liksom.

Men nu är den tyvärr "avlivad" och ersatt med en fruktansvärd prat- och sportkanal nyligen, så jag tvingas - om jag ska lyssna på radio - zappa mellan diverse mer eller mindre jättejättetråkiga kanaler.


Sliskig Kärlek
 I valet mellan pest eller kolera, är radion numera inställd på Lugna Favoriter - en enträgen, sliskig kanal som - just det - spelar lugna favoriter.

Signaturmelodin med wailande män och kvinnor à la Whitney Huston tränger in i hjärnan och ger hypofysen fysiska smärtor.

Programledarna pratar med smörigt timida röster, i en så försiktig och lågmäld ton att man undrar om de är rädda för att väcka någon eller möjligtvis gör ett försök till att förföra lyssnaren.

Kärlek, kärlek, kärlek - kärleksfulla hälsningar, kärleksfullt svammel, kärleksexploderande musik. Ja, stackars musik som måste missbrukas och tjatas ut så otroligt! Stackars lyssnare som måste kvävas av allt detta wailande, dessa banala texter och enkelspåriga melodier.

Jag stänger av radion och lyssnar på Spotify isället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar