onsdag 9 mars 2011

Fett med semlor

Fräscht
Semlor, semlor - yes yes yes! Igår alltså. Förstås.

Först en i Gamla Stan tillsammans med klasskompisarna, efter en lång, iskall rundvandring i arkitekturens tecken med vår italienska lärarinna. 3 ½ av 5 toasters (semlan alltså - rundvandringen var inte så kanonkul)

Den andra skulle ha inhandlats på Vetekatten...
Jag trängde mig in i (den enorma) folkmassan inne på konditoriet, drog till mig en nummerlapp och höll den hårt i handen. Nummer 553. Jag tittade på den elektroniska nummerskylten ovanför glasdiskarna. Nummer 41.
Nämen.

Det hela gick undan, till min stora förvåning och jag undrade vad alla människor runt omkring mig stod och väntade på - det närmade sig ju mitt nummer - och det var såå många människor där (ABSOLUT många fler än 10)

"Nummer 53!" ropade det manliga biträdet efter en kort stund.
"JAA!! Ja här, HÄR!" Jag viftade med nummerlappen i luften och gick fram till disken.
"Jo, hur mycket kostar en semla?"
Biträdet synade min nummerlapp med höjt ögonbryn.
"Du har nummer 553, nu är det nummer 453. Det är hundra nummer före dig. Och en semla kostar 32 kronor."

Moloket begav jag mig därifrån- utan semla. Men hittade dock ett litet café alldeles intill på Kungsgatan, där semlorna såg fräscha ut och smakade därefter. Fantastiskt. Satte mig på Ritorno med en klasskompis och min medhavda gräddkreation.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar