lördag 4 december 2010

Konsten att bryta mot lagen

Jag gillar tåg, alltså att åka tåg.
Jag är också känd för att vara laglydig, extremt laglydig. Det är liksom mitt signum. Nedladdning, droger, stöld, misshandel - you name it, har aldrig provat det.
Nu kom det sig hur som helst att min vän i Göteborg insisterade på att jag skulle komma till henne i helgen, så efter ett tag bestämde jag mig för att boka en sista minuten-biljett, till ytterst rabbaterat pris, ja.

Så, tidigt i morse vaknade jag och fixade iordning det sista för resan, skyndade mig, höll på att få en hjärtinfark när jag halvsprang med min extremt tunga packning, och hostade nästan upp mina lungor när jag kom fram till Centralen.
Ja, förstås, det lilla lilla tåget gled precis ut från Centralen  när jag kom till perrongen.
Tankarna rusade i huvudet, fram och tillbaka, upp och ner, in och ut. Jag försökte fokusera på en enda sak: Göteborg, Göteborg, Göteborg, och sökte frenetiskt med blicken efter stadens namn på en elektronisk skylt med avgående tåg. Det avgick ett X2000-tåg någon minut senare.

Jag gick fram till spåret, försökte se efter om någon konduktör fanns på plats på perrongen, men såg ingen.
Andra kontrollanter
Instinktivt klev jag in i en vagn, och med darrande röst frågade jag passagerare var man kunde sitta och när tåget var framme i Göteborg. Jag blev rådd att sätta mig i den fina Bistro-vagnen, där jag slappnade av tills konduktören kom och hotade med att jag hade kunnat bli tvungen att betala 1300 kr i böter för vad jag hade gjort, att jag skulle pratat med henne på perrongen (men jag såg ju inte henne då så det var lite svårt), men sa sedan att det skulle få gå för den här gången. Jag visade upp min billiga biljett från det andra tåget och mumlade att inget hade blivit som jag hade tänkt idag, och kopplade på mina nallebjörns-ögon.
Men det kunde komma andra kontrollanter som inte var lika snälla, sa hon hotfullt.

Nu sitter jag i en 1:a klass-vagn, omgiven av diverse lustiga människor, som ju har råd att betala för sig.
Till skillnad från jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar